Schulden

U kunt zelf veel doen om schulden op te lossen of te voorkomen. Maar soms lukt het niet meer om zelf uit de schulden te komen. U kunt dan schuldhulpverlening krijgen. Lees hier over het aflossen van schulden en over de hulp die u kunt krijgen.

Vraag hulp aan de gemeente. U krijgt dan een schuldhulpverlener: 

  • Schuldbemiddeling. De schuldhulpverlener maakt afspraken met uw schuldeisers. In 3 jaar zet u zoveel mogelijk geld opzij om de schulden af te betalen.
  • Schuldsanering. U krijgt een lening van de gemeente om uw schulden af te betalen. U betaalt de gemeente terug in 3 jaar.
  • Budgetmaatje. BudgetMaatje Geldrop-Mierlo kan u helpen met schuldenproblematiek.

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Neem dan contact op met Team Toegang van het CMD. U vind team toegang onder: cmdtoegang@geldrop-mierlo.nl of bel met: 0402893899.

Seniorenbelangen Geldrop-Mierlo

Bezoekadres
Jacqardstraat 13
5667 HS Geldrop
E-mailadres
bestuur@seniorenbelangen-gm.nl

Zorgbelang Brabant

Website
https://zorgbelang-brabant.nl/

MEE De Meent Groep - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
https://www.meedemeentgroep.nl/clienten/onafhankelijke-clientondersteuning

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Zorgtoeslag aanvragen, een vraag stellen aan de gemeente of werk zoeken: het moet tegenwoordig allemaal via internet. Veel mensen vinden dit best lastig.

Voor vragen en advies over de websites en apps van de overheid kun je terecht bij het IDO in de bibliotheken in Geldrop en Mierlo. Je hoeft geen lid te zijn en de dienstverlening is gratis. Iedereen is van harte welkom!

Website
www.bibliotheekdommeldal.nl/

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder als u de huur niet kunt betalen. Vraag bijvoorbeeld of u later mag betalen of in termijnen. De kans wordt zo kleiner dat uw verhuurder u uit huis zet. Kijk voor meer informatie op de website van het Juridisch Loket.

Schulden gemeente Geldrop-Mierlo

Website
https://www.geldrop-mierlo.nl/schulden

Juridisch loket - huurachterstand

Website
Juridisch loket - huurachterstand

Misschien gaat u meer of minder verdienen of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. 

Geef alle veranderingen door aan uw schuldhulpverlener bij de gemeente. Het kan invloed hebben op het bedrag dat u moet afbetalen.


Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:

  • mentorschap: een mentor neemt beslissingen over uw persoonlijke zorg. Bijvoorbeeld over uw verzorging, verpleging, behandeling of begeleiding.
  • bewindvoering: een bewindvoerder neemt beslissingen over uw geld en spullen.
  • curatele: een curator neemt beslissingen over uw persoonlijke zorg en over uw geld en spullen.

U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.

Rechtspraak - bewindvoering

Website
www.rechtspraak.nl/Bewind

Rechtspraak - curatele

Website
www.rechtspraak.nl/Curatele

Rechtspraak - mentorschap

Website
www.rechtspraak.nl/Mentorschap

Rijksoverheid - mentorschap, bewindvoering en curatele

Website
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp via MEE. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Seniorenbelangen Geldrop-Mierlo

Bezoekadres
Jacqardstraat 13
5667 HS Geldrop
E-mailadres
bestuur@seniorenbelangen-gm.nl

MEE De Meent Groep - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
https://www.meedemeentgroep.nl/clienten/onafhankelijke-clientondersteuning

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Zorgtoeslag aanvragen, een vraag stellen aan de gemeente of werk zoeken: het moet tegenwoordig allemaal via internet. Veel mensen vinden dit best lastig.

Voor vragen en advies over de websites en apps van de overheid kun je terecht bij het IDO in de bibliotheken in Geldrop en Mierlo. Je hoeft geen lid te zijn en de dienstverlening is gratis. Iedereen is van harte welkom!

Website
www.bibliotheekdommeldal.nl/

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)

Vaak kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u bij de organisatie of het bedrijf waar u de schuld heeft. Ook kunt u vragen om een betalingsregeling. U betaalt de schuld dan bijvoorbeeld in kleine delen af. Kijk op de website Zelf je schulden regelen voor tips en informatie.

Vul de test in op Geldfit.nl. Dan krijgt u tips over omgaan met geld in uw situatie.

Kijk op de website van het Juridisch Loket. Zij bieden hulp en informatie. Op de website van Nibud vindt u een stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken. Of download gratis de mobiele app fiKks. Via de app helpt een vrijwillige buddy om uw geldzaken op orde te krijgen. Kijk op de website voor meer informatie.

Zelf je schulden regelen

Website
zelfjeschuldenregelen.nibud.nl

Geldfit - test

Website
www.geldfit.nl/test

Juridisch Loket - schulden

Website
www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso

Nibud - Grip op geld

Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.

Website
www.nibud.nl/stappenplan-aan-de-slag-met-budgetteren

fiKks

Mobiele app om met hulp van een vrijwillige buddy de geldzaken op orde te krijgen.

Website
www.wijgaanhetfikksen.nl

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Zorgtoeslag aanvragen, een vraag stellen aan de gemeente of werk zoeken: het moet tegenwoordig allemaal via internet. Veel mensen vinden dit best lastig.

Voor vragen en advies over de websites en apps van de overheid kun je terecht bij het IDO in de bibliotheken in Geldrop en Mierlo. Je hoeft geen lid te zijn en de dienstverlening is gratis. Iedereen is van harte welkom!

Website
www.bibliotheekdommeldal.nl/

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555