Belasting

Ga naar de Sociaal Raadslieden. Zij weten alles van wetten en regels. Hun hulp is gratis. Bel op en maak een afspraak voor het spreekuur bij u in de wijk. Er is ook een telefonisch spreekuur en een inloopspreekuur.


Kunt u de gemeentebelastingen niet betalen? Bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing of onroerendezaakbelasting? De gemeente kan de belasting kwijtschelden. U hoeft dan niet te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen als u een laag inkomen heeft en geen spaargeld. Vraag de gemeente om meer informatie.

Moet u wel betalen? U kunt dit ook in delen doen. Lukt dit niet? Dan kunt u misschien een andere afspraak maken met de gemeente over de betaling. Dit heet een betalingsregeling.


Heeft u post gekregen van bijvoorbeeld de gemeente of Belastingdienst? En begrijpt u niet wat er in de brief staat?


U kunt bij verschillende mensen terecht voor hulp bij uw aangifte:

  • Bel de Belastingtelefoon. Houd uw Burgerservicenummer bij de hand. U legt uit wat er aan de hand is en u krijgt direct advies. Zo nodig krijgt u een afspraak. U krijgt dan een brief over de tijd, plaats en datum wanneer u wordt verwacht. In de checklist voor hulp bij aangifte staat welke gegevens u mee moet nemen naar uw afspraak.
  • Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
  • Vraag hulp van een vrijwilliger.

Belastingdienst - belastingtelefoon

Website
www.belastingdienst.nl/belastingtelefoon
Telefoonnummer
0800 05 43 (gratis)

Belastingdienst - checklist voor hulp bij aangifte

Website
www.belastingdienst.nl/checklist-aangifte

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Zorgtoeslag aanvragen, een vraag stellen aan de gemeente of werk zoeken: het moet tegenwoordig allemaal via internet. Veel mensen vinden dit best lastig.

Voor vragen en advies over de websites en apps van de overheid kun je terecht bij het IDO in de bibliotheken in Geldrop en Mierlo. Je hoeft geen lid te zijn en de dienstverlening is gratis. Iedereen is van harte welkom!

Website
www.bibliotheekdommeldal.nl/

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp via MEE. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Seniorenbelangen Geldrop-Mierlo

Bezoekadres
Jacqardstraat 13
5667 HS Geldrop
E-mailadres
bestuur@seniorenbelangen-gm.nl

MEE De Meent Groep - onafhankelijke cliƫntondersteuning

Website
https://www.meedemeentgroep.nl/clienten/onafhankelijke-clientondersteuning

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Zorgtoeslag aanvragen, een vraag stellen aan de gemeente of werk zoeken: het moet tegenwoordig allemaal via internet. Veel mensen vinden dit best lastig.

Voor vragen en advies over de websites en apps van de overheid kun je terecht bij het IDO in de bibliotheken in Geldrop en Mierlo. Je hoeft geen lid te zijn en de dienstverlening is gratis. Iedereen is van harte welkom!

Website
www.bibliotheekdommeldal.nl/

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)