Zorg in huis

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Neem dan contact op met Team Toegang van het CMD. U vind team toegang onder: cmdtoegang@geldrop-mierlo.nl of bel met: 0402893899.

Seniorenbelangen Geldrop-Mierlo

Bezoekadres
Jacqardstraat 13
5667 HS Geldrop
E-mailadres
bestuur@seniorenbelangen-gm.nl

Zorgbelang Brabant

Website
https://zorgbelang-brabant.nl/

MEE De Meent Groep - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
https://www.meedemeentgroep.nl/clienten/onafhankelijke-clientondersteuning

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Zorgtoeslag aanvragen, een vraag stellen aan de gemeente of werk zoeken: het moet tegenwoordig allemaal via internet. Veel mensen vinden dit best lastig.

Voor vragen en advies over de websites en apps van de overheid kun je terecht bij het IDO in de bibliotheken in Geldrop en Mierlo. Je hoeft geen lid te zijn en de dienstverlening is gratis. Iedereen is van harte welkom!

Website
www.bibliotheekdommeldal.nl/

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp via MEE. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Seniorenbelangen Geldrop-Mierlo

Bezoekadres
Jacqardstraat 13
5667 HS Geldrop
E-mailadres
bestuur@seniorenbelangen-gm.nl

MEE De Meent Groep - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
https://www.meedemeentgroep.nl/clienten/onafhankelijke-clientondersteuning

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Zorgtoeslag aanvragen, een vraag stellen aan de gemeente of werk zoeken: het moet tegenwoordig allemaal via internet. Veel mensen vinden dit best lastig.

Voor vragen en advies over de websites en apps van de overheid kun je terecht bij het IDO in de bibliotheken in Geldrop en Mierlo. Je hoeft geen lid te zijn en de dienstverlening is gratis. Iedereen is van harte welkom!

Website
www.bibliotheekdommeldal.nl/

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)

Soms heeft u extra hulp en zorg nodig om zelfstandig te kunnen wonen. De gemeente helpt bij het krijgen van de juiste zorg. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nodig heeft. De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • een woonvoorziening, zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening, zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • hulp bij het huishouden
  • begeleiding bij de dagelijkse dingen, zoals hulp bij administratie, opvoeding en contact met andere mensen

Geld voor zorg in huis komt van de gemeente. De gemeente geeft op twee manieren geld.

  • zorg in natura: de gemeente regelt de zorg en betaalt de zorgverlener.
  • persoonsgebonden budget (pgb): u krijgt geld waarmee u zelf de zorg inkoopt. U vraagt het pgb aan bij de gemeente. De gemeente besluit of u het geld krijgt.

Bent u 18 jaar of ouder, dan betaalt u een eigen bijdrage voor de kosten van de zorg in huis. Bereken de hoogte van de eigen bijdrage op de website van het CAK.

Centrum voor maatschappelijke deelname

Website
https://www.geldrop-mierlo.nl/over-het-cmd

CAK - bereken eigen bijdrage

Website
www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Zorgtoeslag aanvragen, een vraag stellen aan de gemeente of werk zoeken: het moet tegenwoordig allemaal via internet. Veel mensen vinden dit best lastig.

Voor vragen en advies over de websites en apps van de overheid kun je terecht bij het IDO in de bibliotheken in Geldrop en Mierlo. Je hoeft geen lid te zijn en de dienstverlening is gratis. Iedereen is van harte welkom!

Website
www.bibliotheekdommeldal.nl/

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555